EXTRA CONCERT KUNSTWEEK WARMOND

27 september 2014 om 20.15 uur, toegang gratis (reserveren via info@kunstweekwarmond.nl)

Het Trefpunt in Warmond

An American in Paris

 

Willem de Vries, bariton

Peter Leerdam, contrabas

Bert Mooiman, piano

Geert Bierling, harmonium

 

Programma in het kort

De musici nemen u mee naar de vroege twintigste eeuw, de beginjaren van de cinema en de jaren waarin de klassieke Westerse muziek beïnvloed wordt door de Jazzmuziek in Amerika.

Het programma bevat een bonte mengeling van klassieke en moderne muziek uit het begin van de vorige eeuw, songs uit Ufa-films,

bewegende beelden van de Parijse filmpionier Georges Méliès. U wordt meegevoerd naar de Parijse Moulin Rouge. met muziek van Ravel, Debussy en Poulenc. Met als hoogtepunt Gershwin’s  ‘Rhapsody in Blue’, in een spectaculair arrangement voor concertvleugel, concertharmonium en contrabas.

 

 

Programma uitgebreider

 

Een programma waarin u wordt meegevoerd naar de beginjaren van de Cinema. Een periode waarin de zwijgende film in Parijs ontwikkeld werd door de broers Auguste en Louis Lumière. Omdat de broers geen toekomst in de filmindustrie zagen richtten ze zich op de kleurenfotografie en fotoapparatuur.

 

Maar filmpionier, acteur en goochelaar Georges Méliès zag die toekomst wel. Hij vestigde zich rond 1900 in zijn nieuwe Parijse theater Houdin en maakte daar in zijn filmatelier honderden films.

Tegenwoordig is Méliès vooral beroemd door zijn in 1902 gemaakte baanbrekende korte film ‘Voyage dans la Lune’. Helaas zijn veel van die oude films verdwenen. Vanavond ziet u uit zijn overgebleven oeuvre een paar van zijn bekendste kortere films.

 

Elders in Europa was er natuurlijk ook veel aandacht voor dit nieuwe medium. Tal van nieuwe filmtheaters werden gebouwd. In ons land werden in de dertigerjaren van de vorige eeuw in Rotterdam en Amsterdam grote bioscopen gebouwd door Tuschinski.

In Duitsland, waar zich in die periode een toonaangevende filmindustrie ontwikkelde werd aan de lopende band filmmuziek gecomponeerd die live gezongen en gespeeld werd tijdens de U-Film voorstellingen.

 

Wat er in die tijd op het gebied van film-en filmmuziek in Amerika gebeurde bleef in Europa niet onopgemerkt.  De moderne jazzmuziek van Gershwin en Porter deed zijn intrede in de concertzaal!

 

WILLEM DE VRIES bariton & explicateur

PETER LEERDAM contrabas

BERT MOOIMAN & GEERT BIERLING piano & harmonium

 

Uitgevoerd worden werken van o.a.

Poulenc & Ravel 

o.a. Don Quichotte à Dulcinée voor bariton en ensemble

Gershwin

Songs & Rhapsodie in Blue voor piano, harmonium en contrabas

Songs van Porter 

Songs uit Ufa-films voor bariton en ensemble

en

Zwijgende films van filmpionier Georges Méliès

Met live begeleiding op piano, harmonium, orgel en contrabas

Bert Mooiman

De pianist, organist, kerkmusicus en muziektheoreticus Bert Mooiman studeerde aan het Koninklijk Conservatorium (Den Haag). Hij behaalde de diploma’s Uitvoerend Musicus piano (bij Theo Bruins) en orgel (bij Wim van Beek, improvisatie bij Bert Matter) cum laude, en ontving de Fock-medaille voor zijn bijzondere artistieke prestaties. Hij won prijzen op internationale concoursen in o.a. Groningen en Ljubljana. De hoofdvakstudie Theorie der Muziek sloot hij af in 2003 met het artikel “Olivier Messiaen en de Franse harmonie” dat werd gehonoreerd met de Martin J. Lürsenprijs.

Als organist is Bert Mooiman regelmatig te gast bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest en Het Koninklijk Concertgebouw Orkest. Van 1993 tot 2000 werkte hij als pianosolist voor Het Nationale Ballet. Sinds 2000 is hij als docent muziektheorie en piano verbonden aan het Koninklijk Conservatorium. Hij schrijft artikelen over muziektheoretische onderwerpen en geeft colleges voor het HOVO aan de Universiteit Leiden. Hij is vaste organist van de Nieuwe Badkapel te Scheveningen en was daarnaast tot 2011 titulair organist van de Grote of Onze Lieve Vrouwekerk te Breda. Als pianist treedt Bert Mooiman zowel solistisch als in kamermuziekverband op. Daarnaast is hij eindredacteur van het tijdschrift Piano Bulletin van de European Piano Teachers Association.

 

Peter Leerdam

Peter Leerdam studeerde aan het Utrechts Conservatorium bij Peter Stotijn en behaalde in 1983 het diploma Uitvoerend Musicus met onderscheiding. Hij maakte reeds tijdens zijn studie deel uit van Mamadeus, een groep geformeerd rond panfluitist Peter Weekers. Tevens remplaceerde hij bij diverse orkesten en speelde kamermuziek in het Arion Ensemble. Sinds 1986 is Peter verbonden aan het Rotterdams Philharmonisch Orkest en sinds 2001 is hij hoofdvakdocent contrabas aan Codarts (Rotterdams Conservatorium). In 1991 richtte hij Ensemble en Suite op, waarmee hij zich inzet voor het spelen van minder bekend repertoire rondom de contrabas. Peter maakte enige jaren deel uit van Basso! Basso!, een duo met de Engelse bassist David Heyes en werkte met hem samen op internationale workshops en festivals en zij gaven recitals in binnen- en buitenland.

Peter Leerdam is mede-oprichter van Pro Basse, een stichting die zich ten doel stelt de populariteit van de contrabas en met name de minibas voor kinderen te vergroten. Sinds 2009 heeft hij zijn werkterrein ook uitgebreid naar Amsterdam, waar hij les geeft aan het Sweelinck Conservatorium. Vele composities zijn voor hem geschreven, waaronder het concert voor contrabas en harmonieorkest van Alexander Comitas. Met het door hem opgerichte trio Profondo gaf hij samen met celliste Xandra Rotteveel en pianist Bert Mooiman een succesvol recital op het internationale contrabas festival BASS 2010 in Berlijn.

 

Willem de Vries

Bariton Willem de Vries studeerde in 2000 af aan het Conservatorium van Amsterdam bij Margreeth Honig. Daarna volgde hij lessen bij Dietrich Fischer-Dieskau, Thomas Quasthoff, Graham Johnson, Jard van Nes, Rudolf Jansen, Udo Reinemann en Maarten Koningsberger.

De Vries zong rollen in Monteverdi’sL’Orfeo en Purcells The Fairy Queen in een regie van David Prins. In een produktie van de Opera Studio van Amsterdam vertolkte hij in 2005 de rol van Juan uit Don Quichote van Massenet. Met het Zoroaster en het Utrechts Blazers Ensemble zong Willem de Vries de rol van Chou-En-Lai in de opera Nixon in Chinavan Adams. Tijdens het Grachtenfestival in Amsterdam zong de Vries in Gentleman's Island, een opera voor tenor en bariton van Horovitz. Willem de Vries was als Poeta te horen in de opera Viva la Mamma van Donizetti door het gezelschap van Opera Trionfo in de regie van Porgy Franssen. In 2007 zong hij de rol van Eisenstein in Die Fledermaus tijdens het Zomer Opera Festival in Alden Biesen (België). Bij Opera Zuid vertolkte hij in 2006 de rol van Graf Danilo Danilowitsch in Die Lustige Witwe van Léhar, in 2007 Moralès in Carmen van Bizet en Marco in Gianni Schicchi van Puccini en in 2008 Figaro in Il Barbiere die Siviglia van Rossini.

Eveneens zong Willem de Vries in 2009 en 2010 bij Opera Zuid de rollen van Ford (Falstaff Verdi), Valentin (FaustGounod), Peter (Hänsel und Gretel Humperdinck) en Conte Almaviva (Le nozze di Figaro Mozart).

In het seizoen 2012/2013 zal Willem meewerken aan Concert voor 1000 sterren, een serie educatieve concerten van de Magische Muziekfabriek ism Het Residentie Orkest en Het Radio Filharmonisch Orkest. In de Opera Zuid produktie

I Pagliacci van Leoncavallo zal Willem de rol van Silvio zingen.

Ook maakt Willem de Vries sinds 2008 mee deel uit van het ensemble Frommermann, bekend door hun optredens voor o.a. het 2006 Koninginnedagconcert op het Paleis Noordeinde en het 2008 AVRO Prinsengrachtconcert in Amsterdam met repertoire van de Comedian Harmonists. Hij verleende zijn medewerking aan de cd 'Holland-America Line', (2008) met Amerikaanse en Nederlandse muziek van de jaren 30 en 40 en 'Boum!' (2011) .

Willem de Vries is verder actief als oratorium- en liedzangeren heeft gewerkt met dirigenten als Reinbert de Leeuw, Ed Spanjaard, Jos van Veldhoven, Peter Dijkstra en Erik van Nevel.

 

Geert Bieling

GEERT BIERLING werd in 1956 geboren te Rotterdam. Hij studeerde orgel, piano, clavecimbel  en kerkmuziek aan het Rotterdams Conservatorium en aan de Hoge School voor de Kunsten te Utrecht studeerde hij beiaard. Op achttien jarige leeftijd werd hij organist van de Oude of Pelgrimvaders Kerk te Rotterdam Delfshaven. Geert Bierling won in 1978 het Albert Schweitzer Orgelconcours en werd laureaat op het Bach Concours 1982 te Brugge In 1989 werd hij onderscheiden met een zilveren medaille door de Parijse Academie ‘Arts, Sciences, Lettres’ voor zijn verdiensten voor de Franse orgelcultuur. Hij is sinds 1990 stadsbeiaardier van Rotterdam. In die functie bespeelt hij de beiaarden in de torens van het Stadhuis, de Laurenskerk en de Oude Kerk te Delfshaven.

In 1996 werd Geert Bierling benoemd als stadsorganist van Rotterdam. In die functie is hij de vaste bespeler van het Standaart-concertorgel in de Burgerzaal van het Stadhuis en het vier-klaviers Flentrop-orgel in Concertgebouw De Doelen. Geert Bierling  was vele jaren als docent orgel & clavecimbel verbonden aan het Fontys  Conservatorium te Tilburg. Momenteel is hij ook actief als componist en begeleider op orgel, piano en harmonium van historische zwijgende films. Hij is programmeur van de Stichting Stadsmuziek die de concertserie Muziek in de  Burgerzaal in het Rotterdamse stadhuis organiseert en is artistiek leider van het festival Rotterdamse Orgeldagen.

www.rotterdamseorgeldagen.nl / www.dedoelen.nl